Daleko od okna

Przyzwyczailiśmy się, że reklama kłamie, albo co najmniej upiększa rzeczywistość. Jednak amerykańskie reklamy w pismach architektonicznych lat 70. zdają się ukazywać więcej prawdy niż same artykuły.

Pokój szefa

Wielkopowierzchniowe biuro

W ich interpretacji może istnieć jednak duża rozbieżność. Ci, którzy pamiętają tamten czas w Polsce (zobacz poprzedni wpis) często nadal biorą kolorowe zdjęcia i przedstawione produkty for granted jako coś z innego świata, coś niesamowicie eleganckiego i nowoczesnego w kontekście otaczającej nas wtedy siermięgi. Inni mogą zobaczyć tu jednak prawdę o wielko powierzchniowych biurach, o sztucznych materiałach, o korporacyjnym praniu mózgów.

Sufit rastrowy, paprotki

Podniesiona podłoga, doniczki

Modułowe sufity, wykładziny, zagródki dla pracowników biurowych, paprocie w doniczkach, zasłonięte żaluzje w oknach i listwy antypoślizgowe na schodach. Pełna gama produktów, które zrobiły z architektury scenografię dla wyborów pracownika miesiąca. Wtedy to były nowości i jak widać na reklamach przedstawiano takie przestrzenie z pełną naiwności dumą.

Sufit rastrowy

Miejsca pracy

Interesujący komentarz do ówczesnej sytuacji w USA dopisał Stanley Tigerman. Na zlecenie Federalnego Programu Rozwoju Projektowania znani architekci mieli przedstawić koncepcje modelowych przestrzeni wypoczynku z uwzględnieniem wytycznych GSA (General Services Admistration) – organizacji zajmującej się zaopatrzeniem biur rządowych. Tigerman zaprojektował patriotyczne zagródki, z której każda wyposażona została w narodowe atrybuty (m.in. zdjęcie Jimmiego Cartera). Tak dopełnił obraz lat 70. jako czasu hodowli ludzi sukcesu i miłości do kraju.

Federal Design Assembly, Waszyngton - Stanley Tigerman (1978)

Korzystałem z Progressive Architecture rocznik 1978.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: