Mieszkanie na kołach

Cyganie zaczęli wykorzystywać wozy do mieszkania w połowie XIX wieku. 30 lat później powstał pierwszy karawan rekreacyjny. Zbudował go William Gordon Stables i nazwał Wędrowcem. Na początku XX wieku Michał Drzymała zamieszkał w wozie, grając na nosie pruskiej administracji, która zabroniła mu zbudowania domu. Już w latach 30 XX w. Amerykanie rozpowszechnili ideę przyczep kampingowych. Stalowe wozy były standardowo wyposażone w dwupalnikową kuchenkę, lodówkę, zlew i meble. Samochody kampingowe (kampery) podbiły rynek dopiero w latach 50. XX w.

Wóz Drzymały

Pierwsze przyczepy kampingowe na linii produkcyjnej - 1936

Architekci rozważali ideę kampingu w szerszym kontekście. Archigram zaproponował wielopoziomowe parkingi dla domów na kołach, próbując wykorzystać je do budowy miasta (1966). Do dziś postrzeganie mobilnej architektury nie zmieniło się jednak znacząco – służy ona przede wszystkim do rekreacji (choć najbardziej luksusowe modele kamperów mają np. wbudowany garaż na samochód), a stałe mieszkanie w przyczepie jest raczej utożsamiane z niskim statusem finansowym i cygańskim życiem.

Miasto rekreacyjne - Archigram 1966

Kamper z garażem na smarta

Zobacz także wpis: Kultura na kołach

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: