Drive-In

Rozwój sieci autostrad w USA od początku lat 20. XX wieku był spowodowany zapotrzebowaniem armii. W czasie I Wojny Światowej dowódcy zorientowali się, że w razie konfliktu, transport kolejowy nie wystarczy. Rozwój motoryzacji na potrzeby wojska spowodował upowszechnienie się samochodu w sektorze cywilnym. Amerykanie szybko zakochali się w swoich pojazdach, których lawinowo przybywało m.in. dzięki wprowadzeniu przez Forda taśmy montażowej (1913).

Produkcja Forda 1913

Oficjalna historia architektury zwykle pomija projekty bezpośrednio skierowane do kierowców. W  USA powstawały nie tylko popularne kina Drive-In, które opatentował w 1933 Richard M. Hollingshead Jr., a ostatnio przypomniał Quentin Tarantino w filmach z cyklu Grindhouse.

Fragment patentu na kino dla kierowców - 1933

Naprzeciw nowej modzie wychodzili restauratorzy, bankowcy i kościół. W latach 50. powstały pierwsze świątynie dla kierowców. Na Florydzie przeszkloną, modernistyczną kapliczkę zbudował wybitny architekt Victor Lundy.

Kościół dla kierowców w Venice, Floryda - Victor Lundy 1954

Kościół dla kierowców w Venice, Floryda - Victor Lundy 1954

Drive-in Bank - lata 30. XX w.

Korzystałem m.in. z archiwalnych numerów magazynu LIFE.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: