Człowiek z kamerą

Dżiga Wiertow sfilmował radzieckie miasto w 1929 roku jako dynamiczną maszynę. Jego interpretacja jest generalnie optymistyczna: pędzące samochody i tramwaje, samoloty, fabryki i windy otworzyły nowe perspektywy dla  doświadczenia miejskiego. Obrazy budynków nakładają się na siebie, zmieniają skalę i poruszają się jak wszystko dokoła. Ludzie próbują uchwycić rytm – zsynchronizować się z maszynami. Jakim kosztem? Zamieniają się w urządzenia – jak manekin na rowerze wystawiony w witrynie sklepowej. Ci, którzy nie nadążają śpią na ulicach. Z drugiej strony – w żartobliwym zakończeniu – kamera zaczyna chodzić na statywie jak człowiek.

Dżiga Wertow - tramwaje w Odessie

Dżiga Wertow - nakładające się obrazy

Dżiga Wertow - manekin wystawowy

Dżiga Wertow - kamera chodzi na statywie

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: