Eskapizm

Nowe zabójcze maszyny, wojna okopowa i broń chemiczna – użyta przez Francuzów i na wielką skalę wykorzystana przez Niemców – wystarczyły by I Wojna Światowa pozbawiła życia miliony, a tym co przeżyli odebrała wiarę w cywilizację. Artyści uciekali w surrealizm, dada i czystą formę. Bruno Taut opublikował manifest Alpine Architektur w 1919 – tuż po wojnie. Zawarł tam ideę przeniesienia miast w góry, radykalnej zmiany krajobrazu kulturowego człowieka. Wierzył, że bliższe obcowanie z naturą uczyni życie społeczne bardziej harmonijnym. W tym samym czasie Hans Poelzig zaczął szkicować coraz bardziej naturalne bryły. Jego projekty scenograficzne były interpretacją lasów i miast w formie wertykalnych linii. W budynkach Poelziga widać skłonność do rozwijania tej koncepcji w przestrzeni.

Rozpylanie gazu podczas I Wojny Światowej

Bruno Taut - Alpine Architektur 1919

Hans Poelzig - Grosse Schauspielhaus Berlin 1919

Hans Poelzig - kaplica przydrożna 1921

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: